Till månadens IT-café på Sjuans Mötesplats hade 1177 bjudits in för att berätta om hur man lätt digitalt kommer i kontakt med vården. Åsa Hörnlund och Viktoria Rolandsson var de två från 1177 som guidade oss runt.
De flesta är idag bekanta med logga in via BankID, och man vet att man kan enkelt förnya sina recept, och läsa sin journal. Ett tips när det gäller att hitta den mottagning man vill kontakta är att i sök funktionen skriva de tre första bokstäverna på mottagningen och låta systemet söka. Skriver man hela ordet och det är inte helt korrekt så hittar inte systemet rätt. Men med ”sök” med tre bokstäver kommer ett antal förslag upp och därifrån är det lätt att hitta rätt.
Många hälsocentralen har nu också öppnat för att man själv kan boka tid för provtagning – förutsatt att det finns en remiss angående provet!
Vad kanske inte är så känt är att man via appen 1177 direkt Västerbotten kan chatta med en sjuksköterska och om det visar sig nödvändigt kan det kopplas till en läkare. Det kan även kopplas upp till ett videosamtal vid behov. Om det behöver en kvalificerad behandling kan det kosta 200 kronor , men ett vårdbesök med resa med mera kostar mer. Den tid man sparar har ju också ett värde. Vården går mer och mer mot en digital vård.
På appen 1177 direkt Västerbotten kan du också få hjälp med att få klart vilken mottagning det är som skickat en kallelse till dig men utan att specificera det. Välj då funktion med ”andra frågor” så kommer du till administrativ personal.
Efter att Åsa och Viktoria var färdig med sin presentation gavs tid för frågor, och där hjälpte även Frivilligcentralens IT-volontärer, däribland Umeå basket, till för att beta av raden med frågvisa cafégäster.
Text: Kjell Hansson Mild
