Det blir allt vanligare att man läser dagstidningen i digital form före man får papperstidningen. Vid dagens IT café på Sjuans Mötesplats var det VK medias kundservice som stod för informationen och det var ett trettiotal intresserade som kommit för att höra på detta. Frivilligcentralen och PRO samorganisation i Umeå stod för arrangemanget.
Susanne Nordin Hermansson, chef på kundservice, hade tagit med sig tre medarbetare för att svara på frågorna kring det digitala läsandet. Hon började med en genomgång allmänt hur man skaffar sig ett digitalt konto med tidningen, och vad man sen kan göra, t ex sköta adressändring, göra tidningsuppehåll under viss tid, samt i förekommande fall anmäla utebliven papperstidning. Hon visade också hur man gratis kan dela sitt konto inom familjen, dock bara för de på samma adress! En sak som många saknar när man läser tidningen digitalt är pappersprasslet vid sidvändning, och det är kanske något som kommer framgent! Vi fick också veta att bilagan Bil och Bostad nu kommer med sitt sista nummer.
Efter hennes presentation kom en livlig diskussion igång och det var många frågor om det nya VK och den layout som nu är aktuell. Att den nya stilsorten som används var mer svårläst än tidigare var det många som tyckte, sidan med fastighetsaffärer fick flera att instämma i kritiken om svårlästhet.
När man så bröt för kaffe fick alla fyra från VK media fullt upp med frågor från de som deltog i träffen. Många var kvar långt in på den andra timmen för att få hjälp med sina konton på tidningen och svar på sina frågor.