It-café om hur du handlar online

Vårterminens sista IT-café på Sjuans Mötesplats hade bjudit in personal från Stora Coop på Ersboda för att berätta on det nya sättet att sköta sin veckohandling – handla-online. Lotta och Isabell berättade att idag plockar man ihop mellan 100-150 kassar per dag till folk som lagt in sin beställning via nätet.

Det var ett trettiotal intresserade seniorer som hade mött upp för att lyssna på hur man handlar på det nya sättet. Lotta och Isabell berättade att man idag har sex personer som plockar i ordning de inkomna beställning och tre chaufförer som sköter leverans antingen till de lokala butikerna eller hemleverans. Idag kan man välja att hämta sina varor på flera olika butiker, dock hemleverans från Stora Coop enbart i tätorten Umeå.

De som plockar beställningen kan sköta upp till tolv kunder åt gången och de kör en runda i butiken och plockar t ex frukt och grönt åt alla för att sedan ta kolonialvaror innan det dags för det kylda och frysta varorna. De senare förvaras i kyl respektive frys till det är dags för leverans. Om man lägger sin beställning före kl 23.59 kan man få hemleverans redan mellan kl 8-10 nästa dag.

Frågorna från åhörarna var många och rörde bland annat hur man gör med ersättningsvaror om det man beställt är slut, hur man sköter betalningen via sitt betalkort, vad gäller bäst före datum på t ex charkvaror (ska vara minst fem dagar), vid hemleverans måste man vara hemma, måste man lämna portkoden för leveransen?

Diskussionerna fortsatte sedan vid det efterföljande kaffet innan det var dags att ge sig ut i det regniga aprilvädret.

Dela gärna vidare

Rulla till toppen